< Tillbaka till artiklar

Digital skyltning för information och reklam

Idag är det väldigt vanligt med digital skyltning inom handel såväl som för skötsel och drift av fastigheter. Med digital signage skärmar är det mycket lättare att kommunicera med utvalda målgrupper. Informationen som förmedlas via skärmarna kan vara ren reklam såväl som viktiga budskap till bostadgäster eller besökare.

Här ska vi ta en titt på fördelar såväl som nackdelar med digital skyltning och även gå in på saker som storlek, placering och interaktivitet.

Fördelar med digital skyltning

En av de allra största fördelarna med digital skyltning är att de är så pass kostnadseffektiva. Det kostar mycket mindre att jobba med en digital signage skärm än vad det gör att använda vanliga skyltar. När information ska bytas ut så sker detta elektroniskt och själva skylten måste inte göras om eller bytas ut.

Utöver detta så finner vi fördelar som:

Digital signage skärmar är enkla att skräddarsy

Varje verksamhet kan anpassa innehållet på en digital signage skärm i enlighet med sina egna krav och behov. Det går att skapa det perfekta budskapet till den som kommer att se och läsa på skylten. Detta kan sedan ändras dag för dag, vecka för vecka och så vidare.

Skärmen skapar ett engagemang

Vi kan också se att de digitala skyltarna skapar en högre nivå av engagemang än vad vanlig skyltning gör. De syns väl och bjuder inte sällan in till någon form av interaktivitet. Det gör den digitala skärmen mycket mer inbjudande än traditionella reklampelare och informationstavlor.

En digital signage skärm syns!

Med färger, ljus, rörelse och kanske till och med ljud så märks den digitala skärmen. Det är perfekt för företag och butiker som behöver få uppmärksamhet snabbt och effektivt. Personer som går förbi skärmen kommer inte att missa den och det blir svårt att inte stanna upp och se vad som händer på skärmen.

Flexibilitet är viktigt

Med den digitala varianten av skylt så är det lätt att jobba med information på ett flexibelt sätt. Skylten kan placeras på ett fritt sätt. Den kan ju till och med monteras på ett fordon! Därmed blir det mycket lättare att nå en stor bredd av kunder.

En energisnål form av ljusskylt

På sätt och vis kan vi ju säga att digital skyltning är en form av ljusskyltning. Men den är mycket billigare i drift än ljusskyltar som använder sig av LED-ljus. På så vis kan bruket av digitala skyltar leda till fina besparingar på elräkningen.

 

Nackdelar med digital skyltning

Det finns mest fördelar med skärmar som är digitala men några nackdelar bör vi ändå belysa och här har vi bland annat själva investeringskostnaden. Det kostar mer att skaffa ett system för digitala signage skärmar än att installera vanliga skyltar.

Det ska dock sägas att denna kostnad kan betala sig i längden då skylten inte måste bytas ut för att ny information blir aktuell.

Andra nackdelar att beakta är:

  • Det kan krävas lite mer underhåll då du har en skylt som förväntas erbjuda uppdaterad information.

  • Det finns en risk för att digitala skyltar som inte utformas på rätt sätt ser mindre seriösa ut. Då är det verkligen viktigt att formen på skylten designas så att den stämmer in väl med den plats den ska stå på och för företaget som den representerar.

Olika typer av digitala skärmlösningar

Det finns numera en rad olika lösningar för digital signage skärmar. Den vanligaste varianten som vi ser i officiella sammanhang är den som har en LCD display. Det är i grund och botten tal om en monitor som är platt som en skylt och som kan visa upp bilder, text och videos.

LCD är ett bra val då den digitala skyltningen ska vara inomhus och utomhus. Det här är också ett smart val då stor fokus kommer att ligga på bilder och filmer.

En annan vanlig form av digital skylt är den som fungerar med LED display. Den här typen av digital skärm gör de möjligt att skylta med bilder och text på ett mycket tydligt sätt. LED-ljus är ju också en uppgradering från tidigare ljusteknik vilket innebär energibesparingar.

Det går också att jobba med interaktiva digitala skyltar. Dessa blir alltmer populära eftersom de möjliggör en form av kommunikation med bostadsgäster, besökare och kunder i en butik. Med den här typen av skylt går det till och med att genomföra köp direkt via den digitala skärmen.

Så läser vi på digitala skärmar

Intressant att notera är att läsning av digitala skärmar har förändrats under senare år. Det beror mycket på att själva designen av skärmarna har förbättrats. I och med att meddelanden kan publiceras på ett så engagerande och tydligt sätt så dras vi alltmer till att läsa på digitala skyltar.

Det är dock viktigt att beakta hur vi läser skyltarna för att utforma dem på rätt sätt. Det är inte bara att smälla upp digital skyltning och hoppas på att alla kommer att se och läsa. Det första steget är just att skylten hängs på rätt ställe där folk kan se och komma åt om det ska vara en interaktiv skylt.

Storlek på fonter får betydelse

Det är viktigt att jobba med fonter, det vill säga design på texten, som kan läsas på långt håll. För att vi överhuvudtaget ska närma oss en digital signage skylt så måste vi först uppfatta ord på lite längre håll. Det är ju dessa ord som drar oss närmre och får oss att ta reda på resten.

Utöver storlek på fonten så bör den också ha en design som är lätt att läsa på skärm. Vi tenderar att lägga mer tid på information på skyltar om den är lätt att uppfatta. Bästa möjliga font kan göra stor skillnad.

Färgerna påverkar om och hur vi ser skylten

Om färgerna drunknar mot bakgrunden så finns risken för att vi slutar läsa på skylten. Om det tvärtom är så att färgerna ger oss tydlig läsning och möjlighet att ta till oss mer information så ökar chansen för att vi hänger kvar vid skylten

Vi vill kunna läsa fort i förbifarten

Vi läser digital skyltning snabbt och förväntar oss inte alltför mycket information på dem. Inte ens den typ av skyltar som sitter i trapphus och i receptioner. På grund av detta är det viktigt att den digitala presentationen är tydlig och kortfattad. Här kan det förstås finnas möjlighet för att använda skärmen för att klicka in på mer information då detta önskas.

Vi scannar skärmar för nyheter

När vi går förbi en skärm som är digital så ser vi snabbt om det finns något nytt på den. Det är ju på detta vis vi använder våra mobila enheter för att läsa nyheter på utvalda sajter online. På grund av detta kan det vara klokt att jobba med uppdateringar och ett formspråk som gör det tydligt att det nu finns något nytt att ta del av på en digital signage skärm.

Storleken på digital skyltning får betydelse

Digital skyltning bör ha rätt storlek för sitt syfte. Detta är något som många missar. Storleken på skylten kan direkt påverka hur effektiv den är på att sprida information. För det första så är det förstås så att det blir lättare att se en större skylt på långt håll.

När digital skyltning är för liten så kan den upplevas som plottrig. Då kanske personer som annars hade varit nyfikna väljer att ignorera den. Beroende på var skylten ska installeras så gäller det att alltså att fundera lite på vilken storlek som syns varifrån och att sedan välja rätt.

Kommer allt innehåll att få plats?

När skylten ska ha mer än en textrad och bild så gäller det att ha rätt storlek för detta. Digitala anslagstavlor är gjorda med möjlighet till flera skärmlägen och då får storleken mindre betydelse. Men när det gäller en skylt med reklam som byter budskap med jämna mellanrum så är det klokt med en skyltstorlek som har utrymme för detta.

Det får ju inte bli svårt att läsa informationen. Särskilt inte då det rör sig om text som kanske rör på sig över skylten. Om utrymmet är för lite så kan det påverka hur smidigt rörelsen av texten upplevs.

 

Rätt positionering av den digitala skyltningen

Skyltens position är också viktig. Det gäller ju att ta reda på var folk kommer att upptäcka skylten. Digitala anslagstavlor och vägvisare bör finnas i direkt samband med en ingång. I ett trapphus är det klokt att placera digital signage skärmar där den traditionella anslagstavlan finns.

I en reception så kanske man har den digitala skylten nära receptionsdisken eller så kanske den hängs vid hissar och trapphus. Genom att fundera lite på hur skylten ska användas och vilken information som ska hämtas från den blir det lättare att komma fram till korrekt placering.

Här är det också viktigt att tänka på storleken och från hur långt avstånd det ska gå att läsa informationen. Ta reda på var folk kommer att märka skylten och positionera den sedan så att du får bästa möjliga avstånd för att pocka på uppmärksamhet med din information.

Digitala skärmar och interaktivitet

Moderna affärshus såväl som bostadshus har nu i allt större utsträckning interaktiva digitala skärmar. Det här är ett kraftfullt verktyg för marketing, varumärkeskännedom och spridning av information.

I butiker går att sälja mer och skapa lojala kunder med interaktiv digital skyltning. I bostadshus skapar den här typen av skärmar en viktig trygghet. Bara en sådan sak som att du enkelt kan boka tid i tvättstugan via samma skylt som visar besluten från styrelsemötet är ju toppen.

Exempel på interaktiva effekter är:

  • Touchskärm som gör det möjligt att skriva in information

  • Rörelsesensor som påverkar skyltens innehåll beroende på om någon finns vid den

  • Feedback på frågor som du ställer direkt till skylten

  • Möjlighet att rösta eller svara på frågor via skylten

När det går att interagera med en digital skylt så är det många som blir intresserade. Vuxna är precis som barn nyfikna på att testa interaktiviteten. Att på detta vis vara med och få mer information eller dra större nytta av den som finns på skärmen är mycket positivt.

Det går att skräddarsy upplevelsen så att varje person som använder skärmen får känslan av att allting som sker på den är unikt och personligt. Detta blir effektivt både i kommersiella sammanhang och i bostads- och affärsmiljöer.

Informationen som delas med den interaktiva digitala skärmen kan sparas som framtida referens. Detta kan också vara ett sätt att samla in information för att vidare förbättra upplevelsen i butiken, trappuppgången eller på ett företag.

Den digitala skyltningen är framtiden!

Det som redan nu är så effektivt och tilltalande blir bara bättre. När digital skyltning finns på plats är det inte svårt att uppdatera den med nya funktioner och finesser. Dessutom går det ju att koppla samman olika system för ökad användarvänlighet.

Det här får stor betydelse i lokaler där man gärna ser en strömlinjeformad funktion för allt från dörrar och lås till personliga meddelanden. I fastigheter där många rör sig ska det också sägas att de digitala skyltsystemen bidrar med en ökad känsla av trygghet. Detta påverkar i sin tur den allmänna stämningen som råder i lokalerna på ett mycket positivt sätt.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *