Rasmus Sahlberg, 27 år, har arbetat på Balder från det att sina ekonomistudier vid Handelshögskolan avslutades för snart fyra år sedan. Sedan cirka två och ett halvt år tillbaka arbetar Rasmus som förvaltare för fastighetsbeståndcentrum, vilket är ett bestånd bestående av både bostad- och kommersiella hyresgäster.

”Det är en rolig blandning då jag får ha kontakt och hjälpa människor med det som, de flesta av oss tycker är det viktigaste materiella tinget, sin bostad. Medan jag också får utrymme att bedriva affärsverksamhet och affärstänk genom de kommersiella hyresgästerna.”, säger Rasmus.

När började Balder att använda Piclers digitala informationsskärmar?

Jag var med i ett tidigt skede för att få in Piclers digitala informationsskärmar. Efter att ha arbetat i ett område med 550 lägenheter där mycket hände, både på projektsidan och för den enskilde hyresgästen, kändes det som att det enda jag gjorde var att springa till skrivaren. Våra hyresgäster drunknade i information.

Vi behövde förändra vårt sätt att kommunicera med boenden. Det var då vi fick kontakt med Picler. Jag och min kollega Kristoffer arbetade tillsammans med Dan och Wilhelm, för att få fram vår första skärm vilket blev på Friggagatan här i Göteborg. Responsen
var jättebra från start. Idag har jag försett nästintill samtliga uppgångar i centrumbiståndet med digitala informationsskärmar, vilket blir cirka tio skärmar totalt.   

Idag har det blivit ett större informationsflöde på skärmarna jämfört med när vi började. Nu kan vi skjuta ut information, med olika typer av budskap, från vår marknadsavdelning, direkt till alla informationsskärmar. Det kan handla om lediga garageplatser eller glada påskhälsningar. Den utvecklingen har varit kul att fått följa och vara en del av. Vi har fått växa och utvecklas tillsammans med både skärmarna och Picler.

Hur har användandet av skärmarna förändrat ert arbetssätt?

Att sätta exakta siffror på hur mycket tid vi har sparat genom användandet av informationsskärmarna är svårt. Men uppskattningsvis behöver vi skicka ut cirka en nyhet varje dag till våra boenden. Säg då att det är till ett område med 14 huskroppar, 548 hushåll – det är många postfack att springa med lappar till. Allt som ofta är det oplanerade händelser där inte alltid tid och resurser finns att ringa upp varje hushåll, då räddar de digitala informationsskärmarna oss.

Balder har tillsammans med Picler arbetat fram ett flertal färdiga mallar utifrån Balders grafiska profil, som används över hela landet. Från att ha en enda mall till att idag ha cirka tjugo mallar, med olika syften beroende på vilken typ av information som ska ut, gör arbetet mycket mer lätthanterligt och mer effektivt. Från att ha suttit längre perioder i början, sitter jag i ett få tiotal minuter per vecka i nuläget, och då tycker jag att vi gör det med kvalité.

Vi i centrum har arbetat fram olika färgkoder för olika nyheter, vilket underlättar för både oss och hyresgästerna. Är det en gul ruta innebär det akuta nyhet, så som vattenavstängning. Är det en vit ruta är det mer ”vanlig” information så som ”planerat bygge av balkonger”. Det här arbetssättet har vi fått bra respons på. Vi märker att de akuta oförutsedda sakerna uppfattas av mottagaren på ett bättre sätt än tidigare.

Hur har responsen varit över de digitala trapphusskärmarna?

Jag kan med gott samvete säga att jag bara fått positiv respons på skärmarna. Nu när skärmarna suttit uppe ett tag och inlärningsperioden är över får jag mycket respons och feedback, positiv sådan. Speciellt från hus med många hyresgäster, där det är mycket som händer och förändras. Hos de kommersiella hyresgästerna arbetar vi mer med det grafiska i skärmarna. Loggor, mer praktisk information man behöver som gäst. Skärmarna ger ett snyggt intryck vid ankomst, med enkel stilren information, vilket har uppskattats av besökare.

Varför ska man välja Picler som leverantörer?

Picler är grymma. Funktionsmässigt har allting fungerat toppen sedan start. Picler övervakar skärmarna, vilket underlättar då de alltid varit snabba att kontakta oss så fort någon skärm legat nere eller något annat har krånglat. Vid installationstillfällena har Picler har varit med, gett tips om vilken vägg skärmen bör placeras på, i vilken höjd, allt för att hitta rätt placering som funkar för alla.

De digitala informationsskärmarna funkar för alla. Vi i fastighetsbranschen har många olika typer av människor att ta hänsyn till, allt från små som precis har lärt sig att läsa till äldre människor med dålig syn. Skärmarna begränsar ingen läskunnig och är en snygg, modern detalj i dagens trapphus.