Picler är inte ensamma om att arbeta för en mer digitaliserad fastighetsbransch. Ett annat företag som ligger i framkant är Malmöföretaget Homepal. Nu har vi tillsammans skapat möjligheten att fastighetsbolag via Homepal kan få ut information direkt på digitala infodispayer utan krångel. 

– Det var lite kärlek vid första ögonkastet. Efter långa dialoger kring hur vi tillsammans kan bidra med smidighet och effektivitet för moderna fastighetsbolag, har vi nu valt att integrera Picler och Homepal. Allt för att få ett effektivare och enklare informationsflöde från fastighetssystemet hela vägen ut i displayerna. Ut med det gamla och in med det nya helt enkelt, säger Dan Boëthius (t. h. i bild) VD Picler

Startade som ett hobbyprojekt under universitetstiden

Homepal startade som ett hobbyprojekt under universitetstiden när två av grundarna ville testa att skapa en produkt. Om vi sedan snabbspolar fram till slutet av 2019 så växte Homepals nuvarande vision fram, att skapa innovation genom tillgänglig data för framtidens fastighetsbolag.

– Vår vision skapades när vi upplevde att fastighetsbolag och mjukvaror hade extremt svårt att få tillgång till fastighetsbolags data. Efter samtal med mer än 300 aktörer på fastighetsbranschen har vår bild av fastighetsbolag bara stärkts. Det är tydligt att en majoritet av branschen har problem att få tillgång till kontinuerlig data på ett strukturerat sätt. Vilket i sin tur begränsar möjligheten till innovation då strukturerad och tillgänglig data är nyckeln till en lyckosam digitalisering, säger Rasmus Persson (t. v. i bild) VD Homepal.

Homepal ser till så att Picler automatiskt får uppdaterad data

Idag levererar Homepal en unik lösning som tillgängliggör och strukturerar data från flera olika system. Därmed kan fastighetsbolag få nya insikter kring sitt bolag men också implementera värdeskapande tjänster, som Picler, med bara ett knapptryck. Homepal ser till så att Picler automatiskt får uppdaterad, korrekt data. På så sätt slipper fastighetsbolaget uppdatera manuellt varje gång informationen i tavlorna ska ändras. Homepal möjliggör också att visa mer information än tidigare då all information i Homepal är tillgänglig för Picler att använda, förutsatt att fastighetsbolaget godkänner det.

– Att använda digitala trapphustavlor är en självklarhet och samarbetet med Picler är därför fantastiskt roligt att få till. Nu kan vi tillsammans hjälpa fler fastighetsägare att få en bättre kommunikation med sina hyresgäster, som är navet i deras verksamhet, avslutar Rasmus Persson.