Vi mötte upp Catarina Schwegman, Kommersiell Förvaltare på Castellum, för att samtala om deras sätt att arbeta kring kommunikation. Hur kommer framtidens kommunikation att se ut för fastighetsbranschen? Hur arbetar de för att följa med i den digitala utvecklingen? Det blev ett spännande och inspirerande samtal!

– Castellum är en av Sveriges största fastighetsägare och även ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag – varje dag går 250 000 människor till jobbet i våra lokaler. Vi äger 632 fastigheter fördelade på 4,2 miljoner kvm kontor- och logistikyta i Sverige, Köpenhamn samt Helsingfors där vi även aktivt deltar i utvecklingen av stadsdelar och städer. Vår verksamhet består av tre olika områden; förvaltning, projektutveckling och transaktion där jag arbetar som Kommersiell Förvaltare och ansvarar för förvaltningen av den del av vårt centrala fastighetsbestånd, däribland Emigranten där vi nu befinner oss, berättar Catarina Schwegman.

castellum

Ett ständigt arbete med att ligga i framkant när det gäller teknologibaserad affärsutveckling

– Castellums ambition är att vara branschledande inom digitalisering och arbetar kontinuerligt med att ligga i framkant när det gäller teknologibaserad affärsutveckling. Vi arbetar med kommunikation på otroligt många plan och sätt – i dialog med kunder, i dialog med kommuner och dialog med hyresgäster. Generellt kan man säga att vi övergår till allt fler digitala sätt att kommunicera med marknaden och med kunderna, på webben,  i sociala kanaler och genom digital annonsering. Dessutom värnar vi varmt om den otroligt viktiga och personnära kunddialogen.

En av satsningarna i den digitala utvecklingen är att investera i digitala informationsskärmar för deras kontorslokaler. Fördelarna med att använda sig av digitala skärmar är att kommunikationen blir mer uppdaterad, hållbar och effektiv, menar Catarina

Vi fokuserar på framtiden och den stora frågan kring hur kommunikation inom fastighetsbranschen kommer att utvecklas och se ut.

– Hela samhället går mot en digitalisering och det märks såklart när det kommer till kommunikationen inom vår bransch. Vi ser allt fler digitala kanaler, appar och forum där vi såklart kommer behöva finnas för att fortsätta skapa en god kommunikation och dialog med våra hyresgäster och övriga intressenter, avslutar Catarina Schwegman

Vilka inspirerande ord från ett gediget fastighetsbolag som Castellum. Med höga målsättningar och stort fokus på digitalisering önskar vi Castellum fortsatt lycka till med deras arbete.


Renderingsbild från Castellums senaste projekt, en nybyggd fastighet i den växande Masthuggskajen i Göteborg. Granne med anrika Amerikahuset ligger nu kontorshuset Emigranten.