Få ut mesta möjliga av en informationsskärm
Få ut mesta möjliga av en informationsskärm
Med en informationsskärm installerad öppnas många dörrar till förbättrad kommunikation. Du kan skicka meddelanden till en rad olika målgrupper via skärmen. Det är ju också därför som infoskärmar används i så hög utsträckning. Andra namn på dessa skärmar är digitala skyltar, signage solutions och trapphustavlor.
Det är möjligt att använda informationsskärmar i olika miljöer. De gör sig väl där det finns ett behov av att informera människor på ett uppdaterat och smidigt sätt. I offentliga miljöer är vi vana vid att ta till oss information via den här typen av skärmar.
Exempel på platser där en informationsskärm behövs är:
Trapphus
Lobbys
Hotell
Sjukhus
Tågstationer
Flygplatser
Skolor
En informationsskärm är designad för att ge snabb information och kan därmed användas i utrymmen där vi inte befinner oss så länge som till exempel i en hiss. Dessutom går det att använda teknik som möjliggör interaktiv användning. Detta innebär att den som läser skärmen även kan påverka vad som visar och kanske skriva in information på den.
Här ska vi ta en titt på hur informationsskärmarna fungerar och hur de kan användas med exempel på kreativa och interaktiva lösningar.
Olika typer av infoskärmar
Det finns en rad olika varianter av den traditionella informationsskärmen. Sedan den digitala tekniken infördes i våra samhällen har den utvecklats med rasande fart. Idag är vi vana vid att se information presenterad på snygga LCD-paneler som är lätta att läsa på.
Dessutom kan en informationsskärm användas som en skylt inomhus och utomhus. Den kan byggas för att klara av väder och vind såväl som många nyfikna fingrar. Med moderna material och väl anpassad design så passar infoskärmen in i sitt sammanhang och den överlever slitage såväl som underhåll.
Olika varianter av informationsskärmar kan visa:
Text
Bild
Filmer
Animationer
Dessutom går det att spela upp ljud med samma teknik. Därmed kan vi se att vissa typer av digitala informationstavlor i grund och botten är en form av TV-skärmar. Innehållet styrs med hjälp av mjukvara som du kan använda på en dator eller mobil enhet.
Den typ av informationsskärm som går under namnet digital signage används ofta i butiker, på restauranger och i olika kommersiella sammanhang. Det här är en form av reklamskylt som är interaktiv och som ger information om produkter och tjänster på ett lätt tillgängligt sätt.
Interaktiva infoskärmar
Det har blivit väldigt populärt med interaktiva infoskärmar och det är inte konstigt. Den här typen av digitala skärmar engagerar den som läser informationen. Det går att få människor att stanna till och fördjupa sig i skyltens innehåll med denna teknik.
En interaktiv informationsskärm kan ha:
Frågesporter
Undersökningar
Spel
Möjlighet till bonusar och presenter
Den här typen av skärmar kan installeras på allmänna platser för att utbilda folk om lokala event och tjänster. De kan också vara en tillgång i butiker där kunder kan få mer information såväl som rabatter via skärmar.
Samla in information med din informationsskärm
Något som är riktigt spännande med denna teknik för kommunikation är den information du kan få med din informationsskärm. När skärmen är interaktiv så kan du engagera folk och få dem att lämna information på din skärm.
Ett frågeformulär som då det fylls i ger en rabatt kan vara ett exempel på en metod som fungerar. För en butik är det ju jättebra att få mer information om den målgrupp man vänder sig till. Då kan det vara värt att erbjuda en rabatt som tack för hjälpen.
Mer information om hur folk tänker, handlar och beter sig är viktigt oavsett om du vill sälja något eller har ansvar för en fastighet. Denna kunskap kan ju bidra till bättre lösningar som ökar trivseln och spar på energi och pengar.
Med tanke på detta bör informationsskärmen inte bara ses som en väg att sprida information. Den kan samtidigt användas för att få in mer av den kunskap som du behöver för ditt projekt. Samma skärm kan användas om och om igen för att få veta mer och mer. Detta är verkligen positivt och något som bör finnas med i planeringen när det ska installeras digitala skyltar.
Öka trivseln i trapphuset med infoskärm
Du kanske knapp kan namnen på dina grannar men trots detta så är du väl medveten om saker som vem som renoverar och om det är tillåtet. För att grannar ska kunna leva i fred och tillsammans verka för en trevlig bomiljö så är det verkligen smart att ha infoskärm i trapphuset.
Med denna kan alla få veta mer om det som händer och det som kan hända. Bara en så enkel sak som att byta namn på specifika lägenheter i registret i lobbyn är ju viktigt. När detta kan ske snabbt så ökar det trivseln.
Alla kommer inte på styrelsemöten eller gårdsträffar. Inte alltid för att de inte vill det. Genom att publicera saker som beslut som fattas och förslag som har lagts in så kan alla ta del av dessa. Det ökar känslan av gemenskap och trygghet.
Dessutom kan ju en informationsskärm som är interaktiv integreras med andra system i byggnaden. När du vill boka in tvättstugan eller den gamla sten-mangeln som fortfarande står i sitt rum i källaren så kan du enkelt göra det på väg in eller ut ur trapphuset.
Informationen som behövs för att hyresgäster ska trivas tillsammans finns snabbt tillgänglig på den gemensamma skärmen. Med interaktiva egenskaper kan ni även ha en dynamisk anslagstavla för frågor och givetvis också snälla tvättstugelappar.
Kreativt innehåll kan göra stor skillnad
Med digitala skärmar finns det möjlighet till stor kreativitet. Skärmar kan vara så mycket mer än ett meddelande i form av en tydlig text och en passande bild. Viktiga meddelanden får mer uppmärksamhet då de presenteras på ett sätt som engagerar.
Kreativitet kan betyda många olika saker. Det kan till exempel handla om det språk som används. Samma sak kan sägas på lite olika sätt. För budskap som ska användas som reklam krävs det en duktig copywriter som får till uttrycken som folk sedan går och tänker på.
Utöver fyndiga texter så kan kreativt innehåll vara:
Bilder som märks
Ibland kan det vara bilder från den egna verksamheten eller trappuppgången. Folk vill gärna se om de är med på bilden så de stannar till och läser därmed informationen som finns på skylten.
Spännande filmer
Få saker engagerar så mycket som rörliga bilder med ljud. Det är svårt att gå förbi en skylt som spelar upp en film. Vi vill se vad som händer och blir sedan kvar tills vi har tagit del av hela budskapet i filmen.
Animationer som förklarar
En text blir enklare att förstå då den presenteras som en animation. Idag ser vi ofta den här typen av animationer i reklamfilmer eller då en ny programvara eller tjänst ska presenteras. Det är verkligen smart att använda animationer på infoskärmen för att folk ska förstå vad det är du försöker kommunicera på ett enkelt sätt.
Spel
Vi kan spela oss till kunskap. Det kan vara så enkelt som att du uppmanar folk till att fånga pricken eller hunden på skärmen. Detta leder sedan till mer information på ett lekfullt sätt som är svårt att slita sig från.
Företag kan dra stor nytta av de kreativa inslagen. Betänk att du kommer på besök till ett företag som med en smart informationsskylt presenterar sig. Då vet du så mycket mer redan innan du slår dig ner för ett möte med representanter för verksamheten.
Den här typen av presentationer gör att ett samtal kan börja i en helt annan liga än då man först måste lära känna varandra och förstå mer om potential. När information kan ges på ett lekfullt och kreativt sätt kan mycket hända. Det är väl värt att testa!
Analys av data från infoskyltarna
Det är också viktigt att verkligen använda och analysera den data som kan komma från informationsskyltar. Med data som samlas in från skylten går det att analysera beteenden och även spåra hur väl infoskylten fungerar.
Med denna information så är ni bättre medvetna om hur skärmen bör uppdateras och underhållas för att öka engagemang och få ut mer av den.
Använd sociala medier för infoskärmar
Ett tips för den som vill förbättra en infoskärms prestation är att koppla den till sociala medier. Plattformar som Twitter. Facebook och Instagram kan användas för att dela innehåll från en infoskärm. Detta kan leda till utökar engagemang.
Dessutom kan ju användare uppmuntras till att dela information via sociala plattformar mot att de får en bonus eller annan fördel. Det är ett perfekt sätt att sprida mer kunskap om ett varumärke eller att sälja mer till fler.
Informationsskyltarna frigör tid
Vi kan se att informationsskärmar frigör tid för många. Istället för att stå i kö och vänta på att receptionisten kan kontrollera om den du ska besöka är på plats så ringer du på via skärmen. Det spar dig tid och receptionisten kan syssla med annat.
Vi har ofta frågor som kan besvaras snabbt om vi bara får en skylt som är uppdaterad. Detta är ju precis vad som blir möjligt med de digitala informationsskyltarna. På en flygplats där man behöver snabb information om avgångar och ankomster är skyltarna med denna information ovärderliga.
Vi kan ta det lugnt och känna oss trygga när det blir så enkelt att hitta rätt och ta kontakt med personer. Detta direkt via informationsskärmen som dessutom ger oss mer kunskap om lokalen vi befinner oss i.
Tid är pengar och så är det oavsett om vi driver en butik eller har kommit för att handla i den. På så vis kan informationsskärmar göra stor skillnad som märks i form av bättre ekonomi.
Uppdatering och underhåll av informationsskärmar
När en informationsskärm används så måste den uppdateras och underhållas. Detta ska ske regelbundet för en infoskärm med felaktig information eller tekniskt fel är riktigt irriterande. Det gäller alltså att vara väl medveten om hur underhåll ska ske och hur uppdateringar görs.
Ibland kan det krävas flera personer som via sina datorer och bärbara enheter kan logga in i systemet och göra uppdateringar. Ibland räcker det med tillgång till systemet från en dator på ett kontor.
Det är viktigt att med jämna mellanrum se över de skärmar som används för att sprida information. Om en skärm har skadats på något vis så måste detta åtgärdas. Dessutom är det ju viktigt att vara medveten om innehåll som kan behöva justering för att vara korrekt och relevant.
Med interaktiva skärmar så kommer det ofta tips från användare om sådant som kan behöva uppdateras. Statiska lösningar bör ses över av ansvariga med jämna mellanrum så att man inte sprider information som inte är korrekt.
Summering
Summan av kardemumman är att en informationsskärm kan användas för att ge människor en interaktiv och kreativ upplevelse då de tar del av information. En infoskärm kan användas på offentliga platser, i butiker såväl som på skolor. Det är viktigt att uppdatera och underhålla den här typen av digitala skyltar regelbundet så att de fungerar som de ska och förblir relevanta.